بارگیری صفحه

مسجد دانشکده الهیات دانشگاه مرمره / شرکت مهندسی معماری Hassa

محل قرارگیری: اسکودار، ترکیه
معماران: شرکت مهندسی معماری Hassa
مساحت: 30000 مترمربع
سال ساخت: 2015
عکاس: اسماعیل هاکی گوربتچی
تولیدکنندگان: Fibrobeton, Metalyapı, Lumes, Özkul Halı
همكاران: مصطفی اسكندر، احمد چانديكن، بوشرا هوروز اوزتورك، اومر اوكوموش
شرح متن توسط معماران ارائه‌ شده است.
مسجد دانشکده الهیات دانشگاه مرمره با استفاده از طراحی امروزی به‌عنوان تفسیری از سنت معماری کلاسیک عثمانی طراحی‌شده است. این پروژه بر اساس حرکت چرخشی فراکتال است که در جهان از مقیاس خرد به مقیاس کلان مشاهده می‌شود و با ترکیب مفاهیم “بخش”، چشم‌انداز جدیدی را ازنظر انتزاع، سبک‌سازی و تفسیر سنت در معماری مسجد نشان می‌دهد. در کل بافرم فراکتال ناوتیلوس و روش سنتی هزارساله طراحی‌شده است. این پروژه با 30.000 مترمربع مساحت، ساخته‌شده در یک میدان شهری، یک مسجد است که می‌تواند 4500 نمازگزار را در خود جای دهد و یک مرکز فرهنگی در زیر مسجد و میدان را نیز در بردارد.

فرهنگسرا که شامل کلاس¬های درس، سالن کنفرانس، فضاهای نمایشگاهی، کافه کتاب و سالن‌های سینما می¬باشد، به‌عنوان مرکز جذب زندگی اجتماعی در نظر گرفته شد. با تمام این کارکردها، پروژه مفهوم “پیچیده” را تشکیل می‌دهد، گروهی از ساختمان‌ها که در مقیاس شهری با مربع شهری خود جمع شده‌اند. دیالکتیک روابط فضایی انسان، با توجه به توحید، مفهوم یگانگی خدا و شاعرانه بودن و پدیدارشناسی آن در معماری کلاسیک، با استفاده از متریال و تکنیک‌های ساخت امروزی در این پروژه ترکیب شد. مهم‌ترین معیار طراحی مسجد سبک‌سازی است، به همین دلیل هنوز شعرهای فضایی در معماری عثمانی قابل‌درک نیست و نمی‌تواند فراتر از این باشد.

امروزه چنین شعرهای فضایی فقط در مساجد کلاسیک قابل‌درک است و به دلیل اینکه سنت از بین رفته است، در معماری مساجد هم از آن بحث نشده است. به دلیل فقدان این مفهوم، برخی از پروژه‌ها به‌عنوان آزمایش یا به‌صورت تکرارهای بد یا فقط به‌منظور تأمین نیازهای عبادت با یک سبک کاملاً کارکردگرایانه طراحی‌شده‌اند، و از شاعرانگی فضا چشم‌پوشی می‌کنند. بنابراین، این مسجد در رابطه با نمونه‌های قبلی خود و به‌عنوان واكنش به تناقض “مسجد كلاسیك – مسجد مدرن”، به‌منظور ایجاد سبك جدید با متریال جدید، به روشی مناسب طراحی شد. این مسجد، از یک طرح دوازده ضلعی، به‌عنوان سازه‌ای فلزی در بالای پایه بتنی مسلح ساخته‌شده است. گنبد مرکزی، به قطر 35 متر و ارتفاع 35 متر، با پیوستن به 12 ستون فولادی، به‌صورت صعودی و گام‌به‌گام شکل می‌گیرد.

ستون‌های باربر به تیرهای فولادی به شکل مثلث سنتی ترکی به دیواره داخلی گنبد پیوند می‌خورند. بالای گنبد، ساختار مارپیچی چندمرحله‌ای وجود دارد. در نقطه بالا، یک نورگیر وجود دارد که از مقرنس‌ها الهام گرفته و هلال گنبد اصلی بر روی آن سوار شده است. در مورد فضای داخلی، برای درک تصویر سازه از داخل، حرکت ساختار شیشه‌ای مارپیچ و اتصال آن با پوشش مقرنس‌های شیشه‌ای در بالا نیز از داخل مسجد دیده می‌شود. در اینجا، برخلاف خارج، فرد توسط ساختاری احاطه‌شده است که آن را از خارج درک می‌کند. به‌منظور تقویت مرکز فرافکنی در فضای داخلی، مارپیچ‌های شیشه‌ای و مقرنس‌های شیشه‌ای در بالا، 6 حرف در مرکز دایره به چشمه و استخر بر مرکز رسیدن به آسمان تأکیددارند.


تصاویر پروژه

نوشته قبلی

کافه گالری کاراکتر / استودیو طراحی OJAN

نوشته بعدی

مسجد یاسامکنت / طرح معماری + علی عثمان اوزتورک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ظرفیت محدود

هدیه آموزشی آپلاس

با ثبت شماره موبایل خود در دوره رایگان اتوکد شرکت کنید.

آدرس

دفتر مرکزی

تهران، میدان فاطمی، خیابان جویبار، بن بست میرهادی غربی، پلاک 34، ساختمان نور، طبقه 4، واحد C4

شماره های تماس

ساعات کاری از ۹:۰۰ صبح الی ۱۹:۳۰

09937982911
09937982912

نماد اعتماد

دانلود اپلیکیشن آپلاس

تمامی حقوق وبسایت آپلاس نزد شرکت آوند آوش آزما محفوظ است.
سبد خرید
ورود

یا

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری