بارگیری صفحه

خط مرکزی جهان / FOS + T.R.O.P + A49 + SDA

محل قرارگیری: بانکوک، تایلند
معماران: FOS + T.R.O.P + A49 + SDA
سال ساخت: 2012
عکاس: Spaceshift Studio / Pirak Anurakyawachon, Aranyarat Prathomrat
تولیدکنندگان: BFM
معمار منظر: T.R.O.P
طراح اصلی: Pok Kobkongsanti
تیم پروژه: Maytinee Nakprasert ، Pattanee Ukam
رهبر معماران: Synthesis Design + Architecture Company (SDA)
معماران: Architects 49 Co., Ltd. (A49) Foundry of Space Co., Ltd. (FOS)
مهندسی: K.C.S. Associates Co.,Ltd.
مهندس الکترونیک و مکانیک: Sum Utilities Management Co.,Ltd.
مهندس حمل‌ونقل: S2R Consulting Co., Ltd.
مدیریت پروژه: Qbic Enginnering and Architect Co., Ltd.
پیمانکار: Construction Pros Co.,Ltd.
پیمانکار منظر: Allgreen Co., Ltd.
طراح نورپردازی: Seam Design Company
طراح علائم: Farmgroup Co., Ltd.
ویژگی‌های آب: Dong Co., Ltd.
گل‌کاری: TM Progressive Co., Ltd. (Tom’s Stone)
شرح متن توسط معماران ارائه شده است.
یک شهر بزرگ متشکل از 15 میلیون نفر و 8 میلیون وسیله نقلیه را بدون هیچ مسیر مناسب پیاده‌روی تصور کنید، ممکن است فکر کنید که این کار غیرممکن است. خوب، بانکوک نوعی از این قبیل است. هنگامی‌که کارفرما از تیم ما خواست چشم‌انداز پروژه خرده‌فروشی جدید خود را طراحی کنیم به‌طور مختصری به ما گفتند: “ما می‌خواهیم اینجا ” صحبت از شهر” باشد. بااین‌حال، با توجه به کمبود مسیر پیاده‌روی در بانکوک، فکر کردیم بهتر است که به‌جای آن “پیاده‌روی در شهر” شود. هدف ما از طراحی فقط یک‌چیز بود، آن‌هم ایجاد یک مسیر عمومی پیاده‌روی خوب برای مردم بانکوک بود.روایت پروژه:
بانکوک، پایتخت تایلند، قلب همه‌چیز در این کشور است و آن را به یک شهر بسیار عالی تبدیل می‌کند تا ازلحاظ اهمیت سایر مراکز شهری تایلند را دور بیندازد. این شهر بیش از 8 میلیون وسیله نقلیه ثبت‌شده دارد. بسیاری از آن اتومبیل‌ها روزانه بااحتیاط در سطح شهر می‌چرخند. بااین‌حال، اساساً ما هیچ مسیر پیاده‌روی عمومی مناسبی نداریم. بیش از 15 میلیون نفر ساکن و بیشتر از یک‌میلیون زن و شوهر گردشگر در بانکوک زندگی می‌کنند. درنتیجه، هر اینچ مربع از شهر می‌تواند مکانی بالقوه برای راه‌اندازی مشاغل باشد. مسیرهای پیاده‌روی بانکوک نیز از این قاعده مستثنا نیستند.
فروشندگان خیابانی، از محصولات تقلبی گرفته تا شام می‌فروشند و بیش از نیمی از مناطق عابر پیاده را برای همیشه اشغال می‌کنند. برای بدتر کردن این شرایط، تعداد بی‌شماری از علائم قانونی و غیرقانونی به جلوگیری از گردش عابر پیاده نیز کمک می‌کند. برخی از این پیاده‌روها کاملاً مسدود شده‌اند، که عابران پیاده را مجبور می‌کنند در عرض خیابان‌ها قدم بزنند و هرساله بر تعداد تصادفات افزوده می‌شود.در سال 2012، کارفرمای CPN، می‌خواست خط مرکزی جهان را در یک فضای خرده‌فروشی 2 طبقه، در بالای ساختمان پارکینگ فعلی خود در منطقه اصلی بانکوک ایجاد کند. این سایت در بین 2 ایستگاه قطار شلوغ بانکوک است. هر دو ایستگاه به بزرگ‌ترین مراکز خرید شهر متصل هستند که همین امر باعث می‌شود تعداد عظیمی از عابران پیاده روزانه بین 2 ایستگاه قدم بزنند. ساختار موجود درست در مجاورت مسیر عمومی قرار داشت. این بنا با پارکینگ زیرزمینی چندطبقه با خلا بزرگ بین خود و مسیر پیاده‌روی طراحی‌شده است، که نور خورشید به آن می‌رسد و مقداری هوا برای تهویه وارد آن می‌شود.
پایین‌ترین طبقه حدود 5 متر از مسیر پیاده‌روی فاصله داشت که برای جلوگیری از سقوط مردم به گاردریل احتیاج داشت. چندین درخت نخل بلند سلطنتی سال‌ها در آنجا کاشته شده و سایه‌های سنگینی ایجاد کردند که برای راه رفتن در هنگام شب آنجا را کمی تاریک می‌کند. قسمت خوبی از مسیر پیاده‌روی به‌عنوان پارکینگ برای عبور با موتورسیکلت استفاده می‌شد، به این معنی که برخی از آن‌ها در مسیر عابر پیاده رانندگی می‌کردند. با ترکیب خلا بزرگ، سایه و موتورسیکلت با یکدیگر، مکان کاملاً مناسبی برای کارهای خلاف به وجود آمده بود.
در اصل، هدف ما عمدتاً طراحی حیاط داخل بازار جدید بود. کارفرما می‌خواست حیاط جدید خود را ازنظر فعالیت‌های تجاری و تأثیر “پیاده‌روی در شهر” داشته باشد تا بتواند با رقبای خود، سایر مراکز خرید سطح بالا در منطقه رقابت کند. خرده‌فروشی‌های جدید به‌عنوان یک ساختمان 2 طبقه با طراحی نمای سیال طراحی‌شده‌اند. به دلیل آن‌که این بنا روی سازه موجود ساخته‌شده است، پایین‌ترین طبقه آن حدود 2 متر بالاتر از سطح خیابان بود.
خرده‌فروشی‌های جدید که فقط با مسیرهای کوچک به ورودی متصل می‌شوند، به دلیل خلأ تهویه پارکینگ‌ها، از مسیر عمومی عبور می‌کنند. همچنین، با نگاه به خیابان، از سطح چشم خود، عابران پیاده فقط ازاره ساختمان را می‌بینند. با توجه به شرایط ذکرشده، متوجه شدیم که وظیفه اصلی ما طراحی منطقه خارج از بازار است و هدف اصلی ما باید بهبود فضای پیاده‌روی مردم باشد.
به دلیل ساخت‌وساز، درختان نخل سلطنتی موجود برداشته‌شده و در جای دیگری کاشته شدند. نتیجه این است که اکنون مقدار کافی از نور خورشید می‌تواند به سطح زمین برسد و محیط پیاده‌روی راحت‌تر و ایمن‌تری را برای عابران پیاده ایجاد کند. یک فرم سبز در مسیر عمومی برای ایجاد ایمنی و پیشنهاد‌ات بصری ایجادشده است. طرح جدید چشم‌انداز خطی شیب‌دار است و از سطح زمین تا 2 متر ارتفاع دارد. اکنون از سطح خیابان، فضای خالی تهویه کاملاً توسط این منظره متمایل پنهان‌شده است، که به محافظت از افراد در برابر افتادن نیز کمک می‌کند. حتی اگر به خرده‌فروشی‌های جدید متصل نباشد، اما به نظر می‌رسد منظره ازاره سبز جدید ساختمان نیز باشد و برای عابران پیاده مسیری زیبا برای پیاده‌روی فراهم می‌کند.مجموعه‌ای از درختچه‌ها و گل‌های محلی به‌طور استراتژیک کاشته شد تا باغ شکوفایی را در طول سال ایجاد کند. در مقایسه با طراحی اصلی، این چشم‌انداز جدید به کاهش دما در سطح زمین کمک می‌کند و راه رفتن را بسیار راحت‌تر می‌کند. درعین‌حال، این طرح با سیستم زهکشی زیرین جدید خود، به کاهش آب روان سطح نیز کمک می‌کند، که تا حدی باعث جاری شدن سیل در خیابان مجاور می‌شود. سپس آب اضافی برای آبیاری گیاهان جمع‌آوری می‌شود.
به‌غیراز چشم‌انداز سرسبز، اکنون بقیه مناطق فقط برای عابران پیاده اختصاص‌یافته است. فضای سخت و تمیز و صاف برای ایجاد یک سطح ساده پیاده‌روی برای همه ازجمله معلولان پیشنهاد شد. پارکینگ موتورسیکلت برداشته شد و این منطقه بدون موتور و ایمن‌تر برای عبور و مرور عابران پیاده بود.
درختان موجود در کنار خیابان ‌همه به‌منظور ایجاد سایه در روزهای گرم تابستان بانکوک نگهداری می‌شوند. درگذشته، عابران پیاده فقط از پیاده‌روی آسمانی، مسیری مرتفع در زیر ریل قطار، برای رفت‌وآمد در محله استفاده می‌کردند. پیاده‌روی آسمانی اساساً چیزی جز یک مسیر سازه‌ای فولادی، کسل‌کننده و دلگیر نیست. چشم‌انداز جدید عابران پیاده را ترغیب می‌کند تا به زمین بیایند و به باغ نزدیک‌تر شوند. به‌این‌ترتیب، ما معتقدیم که آن‌ها می‌توانند ارتباط بهتری با طبیعت و افراد اطراف خود داشته باشند.
از زمان تکمیل چشم‌انداز مسیر جدید نمونه‌ای از مسیرهای پیاده‌روی بانکوک بوده است. عابران پیاده آزادانه و با خیال راحت در سراسر منطقه قدم می‌زنند. رانندگان اتومبیل اکنون مسیری سبز دارند که می‌توانند به آن‌ها توجه کنند و استرس خود را از شرایط بد ترافیکی در محله کاهش می‌دهند. رهگذر متوقف می‌شود و از باغ عکس می‌گیرد که به دوستان و خانواده نشان می‌دهد. هرچند وقت یک‌بار، رویدادهای ویژه‌ای ترتیب داده می‌شود تا فعالیت‌های بیشتری برای عابران پیاده ایجاد کند.با کمک کارفرما، ما قادر به انجام کاری هستیم که قبلاً در بانکوک انجام‌نشده است. حتی اگر این فقط طراحی یک مسیر حرکت ساده و فقط بخش کوچکی از سیستم مسیرهای عمومی منطقه بانکوک باشد، اما ما معتقدیم که، برای ایجاد یک تغییر بزرگ، همه باید شرکت کنند. با انجام این کار ابتدا همسایگان خود را مجبور می‌کنیم دوباره در مورد فضای خصوصی خود فکر کنند. اگر همه باهم همکاری کنند، ما اعتقادداریم که می‌توانیم سیستم بهتر پیاده‌روی را برای همه مردم بانکوک ایجاد کنیم.
تصاویر پروژه

نوشته قبلی

کافه آرانیا / odd

نوشته بعدی

طراحی داخلی CTC مال شاوشینگ / ATAH

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ظرفیت محدود

هدیه آموزشی آپلاس

با ثبت شماره موبایل خود در دوره رایگان اتوکد شرکت کنید.

آدرس

دفتر مرکزی

تهران، میدان فاطمی، خیابان جویبار، بن بست میرهادی غربی، پلاک 34، ساختمان نور، طبقه 4، واحد C4

شماره های تماس

ساعات کاری از ۹:۰۰ صبح الی ۱۹:۳۰

09937982911
09937982912

نماد اعتماد

دانلود اپلیکیشن آپلاس

تمامی حقوق وبسایت آپلاس نزد شرکت آوند آوش آزما محفوظ است.
سبد خرید
ورود

یا

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری