محل قرارگیری: محدوده یوبئی، چین
معماران: معماری منظر YIHE
مساحت: 10000 متر¬مربع
سال ساخت: 2020
عکاس: Arch-Exist
تولیدکنندگان: AutoDesk, Lumion, Adobe, Trimble
تیم طراحی: Chungpo Fang, Song Guan, Hongxia Wen, Leiyan Chen, Jiejun Chen, Shung Zeng, Shicao Wan, Jie Zhang, Heyi Quan, Qixiang Xu, Shengling Mei
کارفرما: Sunac Real Estate Group Co., Ltd.
مهندسی و منظره سازی: Tongqi Landscape Construction
معمار جامعه مرکزی: AOE Architectureشرح متن توسط معماران ارائه شده است.
این پروژه در منطقه داژولین تازه توسعهیافته در شمال شهر چونگ کینگ است. هنگامیکه ما برای اولین بار از سایت بازدید کردیم، یک ساختار بتنی ناتمام از پیشرفتهای قبلی داشت. کارفرمای ما Sunac وارد عمل شد و چشمانداز توسعه داژولین را بهعنوان یک پروژه TOD جدید قرارداد که توسط تحولات استفاده ترکیبی در آینده احاطهشده است. هدف ما استفاده مجدد و طراحی مجدد ساختار بتنی متروکه بهعنوان یک فضای جدید در جامعه است. این مکان برای ساکنان نزدیک و بازدیدکنندگان روزانه و میزبان برنامهها برای موارد خاص است. این مرکز اجتماع جدید دارای چهار سطح شامل استخر شنای سرپوشیده، سالن بدنسازی، اتاقهای مختلف عمومی، بار آسمان و یک گالری هنری است. از پلهها و آسانسورها برای گردش بین سطوح استفاده میشود.ایده: ایده این بود که عرشه اصلی بتونی بهعنوان “گالری فضای باز” طراحی شود. عرشه بتونی به ابعاد 30 190 x متر توسط دیوارها به یک سری “نمایشگاه” تقسیمشده است. از پارکینگ تا ورودی ساختمان با عبور از “اتاقها” بهعنوان تجربه بازدید از یک گالری هنری فراهم میشود. هر اتاق دارای یک ویژگی نمایشگاه است. یک آبشار، آسانسور نیمه شفاف و مجسمه موج نقطه کانونی هر اتاق خواهد بود.این طرح از باغ سنتی چین “انکار و پاداش”، “پنهان و آشکار” گرفتهشده است. ایده “انکار و پاداش” برای غنیسازی تجربه عبور از طریق ایجاد حس محصور بودن و گشودگی استفاده میشود. ارتفاع دیوارها مفهوم “پنهان” بودن از خیابان خارج را تشکیل میدهد. اثر “آشکار” در قسمت باز اتفاق میافتد که حیاط شفاف و آب از خارج قابلمشاهده است.هنگامیکه بازدیدکنندگان از دروازه ورودی حرکت میکنند، لابی پذیرایی (دو سازه همپوشانی مستطیل شکل) آشکار میشود. لابی پذیرش بهعنوان اولین “انکار” محصور در نقطه شروع توالی فضایی عمل میکند، که به بازدیدکنندگان یک فرصت میدهد تا سرعت خود را کاهش دهند درحالیکه متوجه صدای آب از فضای بعدی میشوند. بازدیدکنندگان پس از عبور از لابی وارد مجموعهای از باغها میشوند. سفر با نمایشگاه متمرکز هر اتاق، چشماندازهای جالب و احساس محصور و باز بودن، بهآرامی بهعنوان شگفتیهای ارزشمند قبل از ورود به مرکز اجتماعی آشکار میشود.دیدن و دیده شدن: ترکیب بینایی و حرکتی، بازدیدکنندگان را ترغیب میکند تا از چشمانداز و سایر بازدیدکنندگان کاوش کنند و با آنها تعامل داشته باشند. مسیر پیادهروی غیرمنتظره با دقت قرارداد میشود تا دسیسههای اضافی یا حتی از دست دادن لحظهای بازدیدکنندگان را ایجاد کند. طراحی مسیر پیادهروی و دیوارها باعث میشود بازدیدکنندگان بهطور ناگهانی در هر اتاق ظاهر شوند. این احساس ناگهانی باعث تعامل جالبتوجه دیگری در فضا میشود. ورودی ساختمان، ویژگیهای چشمانداز و بازدیدکنندگان، از دور در هر اتاق به مناظر قرض گرفتهشده تبدیل میشوند.
تعامل نور و سایه: اثر متقابل نور و سایه توسط دیوارها، مسیر عبور سایه بان، انعکاس موج آب و سایبان درختان در طول روز حس غنی از زمان را ایجاد میکند. رنگ و بافت اصلی فضای گرمکننده سنگ است و بارنگ سبز گیاهان، مجسمه خاکستری موج رودخانه، سفید حصار و آبی آسمان تعادل برقرار میکند.
فضای رویدادها: باغها نهتنها استفاده روزمره را فراهم میکنند همچنین علایق عبور و مرور در فضا را بیشتر میکنند. صحنه را میتوان با پسزمینه حصار سفید با محوطه راهرو سایه بان بهعنوان محل نشستن اصلی مخاطبان برپا کرد. رویدادهای مختلف مانند فیلمهای فضای باز، اجرای موسیقی کوچک، نمایش باند در حیاط مجاور ورودی ساختمان اتفاق میافتد. مرکز هنری ییفانگ بهعنوان محلی برای حمایت اجتماعی، فعالیت گروهی و قدردانی از هنر در طولانیمدت به محلههای اطراف خدمت میکند.تصاویر پروژه