بارگیری صفحه

مسجد یاسامکنت / طرح معماری + علی عثمان اوزتورک

محل قرارگیری: آنکارا، ترکیه
معماران: طرح معماری + علی عثمان اوزتورک
مساحت: 2685 مترمربع
سال ساخت: 2015
عکاس: غار فتحی
تولیدکنندگان: KEIM ، Guardian Glass ، Seranit ، Vitra ، Çuhadaroğlu Aluminium ، Nuprotec
مشاور: صالح بزچی ، وچیحی یلدیز
مدیر پروژه: عمر توناولیو
پروژه آماری: پروژه یوکسک
پروژه مکانیکی: Metta Muhendislik
پروژه برق: Akay Muhendislik
کارفرما: انجمن ساخت و معیشت مسجد آتاسهیر آنکارا

شرح متن توسط معماران ارائه‌ شده است.
معماری مسجد با شمایل‌نگاری قدرتمند و مسلط خود، مبتنی بر سنت، یکی از محافظه‌کارترین گونه ساختمان‌های ترکی است. از سوی دیگر، ارجاع به ارزش‌های سنتی و ایجاد احساس پایداری محلی همیشه یک چالش اساسی در درک معماری مدرن از مسجد بوده است.

مسجد یاسامكنت از این نظر نمایانگر تحقیقی در جهت ایجاد احساس آگاهی نسبت به ایجاد تداوم مسالمت‌آمیز بین ارزش‌های سنتی و مدرن فرهنگی است. مسجد یاسامکنت که در یک قطعه نسبتاً کوچک در منطقه جدید توسعه آنکارا واقع‌شده است ، نام خود را به این مجموعه می‌بخشد ، جستجوی تعادل بین مناطق باز و بسته ، حیا و بیان ، هویت و قرارداد و همچنین مدرنیته و سنت است.

این ساختمان نتیجه‌ای از توپوگرافی است که در آن از اختلاف سطح طبیعی برای سازمان‌دهی مجدد اختلافات برنامه‌ای و ایجاد سلسله مراتبی بین ورودی‌های عمومی و خصوصی استفاده می‌شود. این ترکیب بر پایه دیوارهای موازی مستقل نه‌تنها ماهیت فضای داخلی را تعریف می‌کند بلکه یک محیط گذرا برای فضاهای خارجی و داخلی ایجاد می‌کند. دیوارها به‌عنوان یک عنصر سنتی قدرتمند، بیانگر زبان‌اصلی معماری هستند.

هنگامی‌که آن‌ها کنار هم قرار می‌گیرند، مرزهای فضایی به وجود آمده را محدود و محو می‌کنند. شبیه دیوارها، حیاط نیز یک عنصر سنتی قابل‌توجه است، که عبادتگاه اصلی را از کتابخانه و مکان‌های عمومی مانند محل اقامت، جدا می‌کند. از حیاط به‌عنوان ابزاری برای تلفیق نمای خارجی و داخلی و همچنین منظره نرم و سخت استفاده می‌شود. در نمازخانه اصلی، گنبد بتنی متوسط نه‌تنها به‌عنوان مرجع سنتی استفاده می‌شود بلکه مقیاس داخلی را نیز ارتقا می‌بخشد و نور عرفانی قابل‌توجهی را فراهم می‌کند.

استفاده از بتن مسلح و شیشه به‌عنوان عنصر کلی، استفاده از هندسه‌های انتزاعی و جامد و سادگی متوسط و نگرش معماری مینیمالیستی مستقیماً به معماری معاصر اشاره دارد. درحالی‌که بیان انتزاعی مناره کوفی و همچنین انگیزه‌های انتزاعی حصارها، عناصر سنتی آشنایی هستند. با تمام این خصوصیات، مسجد یاسامكنت را باید چالشی در برابر محو اختلافات مهم و ایدئولوژیك و تضادهای محبوب بین معماری سنتی و مدرن دانست.

تصاویر پروژه

نوشته قبلی

مسجد دانشکده الهیات دانشگاه مرمره / شرکت مهندسی معماری Hassa

نوشته بعدی

مسجد الاصلاح / معماران فرم ورکز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ظرفیت محدود

هدیه آموزشی آپلاس

با ثبت شماره موبایل خود در دوره رایگان اتوکد شرکت کنید.

آدرس

دفتر مرکزی

تهران، میدان فاطمی، خیابان جویبار، بن بست میرهادی غربی، پلاک 34، ساختمان نور، طبقه 4، واحد C4

شماره های تماس

ساعات کاری از ۹:۰۰ صبح الی ۱۹:۳۰

09937982911
09937982912

نماد اعتماد

دانلود اپلیکیشن آپلاس

تمامی حقوق وبسایت آپلاس نزد شرکت آوند آوش آزما محفوظ است.
سبد خرید
ورود

یا

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری