بارگیری صفحه

ویلای بلندپرواز/ دفتر معماری مهیار

محل قرارگیری: اصفهان، ایران
معماران: دفتر معماری مهیار
مساحت: 765 مترمربع
سال ساخت: 2019
عکاس: DEED STUDIO
تولیدکنندگان: AutoDesk, Adobe, McNeel
گروه طراحی: مهدی خانی، مهیار عرب بوربور
کارفرما: مسعود شیرانی
طراحی منظر: مهیار عرب بوربور
همکاران: بهرام عرب، علی‌رضا علیدوستی
شرح متن توسط معماران ارائه‌شده است.
زندگی ما توسط رویاهای ما احاطه‌شده است. زمان ما به امید داشتن به آینده می‌گذرد و به خاطرات تبدیل می‌شود، درنتیجه روزهای ما مملو از لذت خاطرات گذشته و امیدهای آینده می‌شود. ایده اصلی این پروژه با الهام از آهنگ “High Hopes” ساخته Pink Floyd ساخته‌شده است. از طرف دیگر، صاحب ویلا گذشته را بسیار دوست داشت و از مرور خاطرات گذشته لذت می‌برد. این علاقه کارفرما به گذشته من را به یاد آهنگ “High Hopes” می‌انداخت و درنتیجه، من شروع به طراحی کردم.

برای تبدیل این ایده به واقعیت، از دو روش جداگانه برای پلان و حجم استفاده کردیم و سپس، نتایج را مخلوط کردیم. ایده اصلی طرح خطوط اصلی رودخانه زاینده‌رود است که به طرح و منظره تبدیل می‌شوند و در پایان، طرح نهایی به سه جریان اصلی گذشته، حال و آینده تقسیم می‌شود. ایده اصلی حجم در ابتدا از ترکیبی از کوه که نماد جاه‌طلبی است و قوس به سبک قدیمی که نماد معماری ایرانی است، به معنی ترکیبی از گذشته و آینده الهام گرفته‌شده است. این هسته در شش مرحله در کنار یک محور حرکت کرده است و تلاش می‌کند این را القا کند که رویاهای ما، برخلاف گذشته، همیشه زندگی ما را احاطه کرده‌اند.

همچنین، برای ایجاد احساس نوستالژیک و نشان دادن شیرینی دوران کودکی ما، از برخی نمادهای خانه‌های قدیمی استفاده‌شده است که در تضاد با معماری مدرن است. به‌عنوان‌مثال: دهلیز یا باغ‌های دوطبقه در خانه‌های قدیمی (گودال باغچه) استفاده از رنگ‌های سفید، قهوه‌ای و سبز استفاده از آجر در کف ساختمان، سکویی برای نشستن و تماشای بیرون ساختمان مانند خانه‌های قدیمی. این پروژه در یک ملک تفریحی در منطقه کوهستانی چادگان در اصفهان، ایران واقع‌شده است.

این ویلا در دامنه یک تپه واقع‌شده است ومشرف به دریاچه و شهر است. از طرف دیگر، این ملک دارای برخی قوانین و مقررات است: ساختمان نمی‌تواند از دو طرف دید داشته باشد، ارتفاع ساختمان از کد صفر نمی‌تواند بیش از سه متر باشد، طول حیاط مقابل ساختمان نمی‌تواند کمتر از 12 متر باشد که حداکثر و حداقل استفاده از آفتاب را در تابستان و زمستان امکان‌پذیر می‌کند. همچنین، برای تأمین نور خورشید مناطق مرکزی ساختمان، از دهلیز شیشه‌ای استفاده‌شده است.

این ساختمان مجهز به تهویه طبیعی مطبوع، یعنی جریان هوای طبیعی است که توسط گیاهان جلوی پنجره‌ها فیلتر می‌شود. دهانه‌های ساختمان در راستای جریان طبیعی هوا است. جریان هوا در اثر عبور از روی گیاهانی که جلوی پنجره‌ها قرار می‌گیرند، خنک و دلپذیر می‌شود. هر اتاق یک پنجره دارد که هوا را وارد می‌کند و یک پنجره دیگر هوا را بیرون می‌دهد. دهلیز مانند دودکش عمل می‌کند، هوا را می‌مکد و آن را بیرون می‌دهد.

تصاویر پروژه

نوشته قبلی

ویلای تپه‌های سانتیگو/ استودیو ساکس (Studio Saxe)

نوشته بعدی

آپارتمان‌های لوکس هانهای / آمفیبیان آرک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ظرفیت محدود

هدیه آموزشی آپلاس

با ثبت شماره موبایل خود در دوره رایگان اتوکد شرکت کنید.

آدرس

دفتر مرکزی

تهران، میدان فاطمی، خیابان جویبار، بن بست میرهادی غربی، پلاک 34، ساختمان نور، طبقه 4، واحد C4

شماره های تماس

ساعات کاری از ۹:۰۰ صبح الی ۱۹:۳۰

09937982911
09937982912

نماد اعتماد

دانلود اپلیکیشن آپلاس

تمامی حقوق وبسایت آپلاس نزد شرکت آوند آوش آزما محفوظ است.
سبد خرید
ورود

یا

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری